Logo wit op transparante ondergrond

hartforher_header04.jpg

Nieuws

zijn paaseitjes wel zo ongezond

Ze hebben geen gezond imago, maar zijn paaseitjes wel zo ongezond?

Zijn paaseieren ongezond?
Wat is jouw favoriete smaak? Naturel of liever een gevuld eitje? Heerlijk met praline of nootjes. Je kunt het beste kiezen voor de pure variant. Deze bevatten veel gezonde eigenschappen die niet in de witte, melk of gevulde eitjes zitten. Pure chocolade bevat belangrijke mineralen, essentiële aminozuren en polifenolen. Pure chocolade bevat zelfs meer antioxidanten dan groene thee en blauwe bessen.

Wist je dat al twee brokjes pure chocolade goed is voor je bloeddruk?

Lees meer

BEWEGEN REMT BEGINNENDE DEMENTIE

Bewegen is goed voor de hersenen. Het remt de achteruitgang van het brein. Niet bewegen daarentegen bevordert de achteruitgang.
Dat dit geldt voor gezonde ouderen was al bekend. Nieuw is dat ook ouderen met ouderen met geheugenverlies en beginnende dementie wel varen bij bewegen. Dat blijkt althans uit onderzoek van dr. Karin Volkers waarop ze 17 december promoveerde aan de Vrije Universiteit

Bewegen heeft een positief effect, bijvoorbeeld op de spieren en de botten. Het is echter ook goed voor het brein. Het bevordert onder meer de hersendoorbloeding, zo bleek uit eerder onderzoek.
In dat kader deed Volkers onderzoek naar het effect van bewegen bij ouderen die al last hebben van geheugenverlies of milde vormen van dementie.

Lees meer

Is sporten tijdens de zwangerschap wel gezond?

 Met oefeningen kun je de spieren trainen die je tijdens de bevalling gaat gebruiken. 

Mag je sporten tijdens je zwangerschap? Een goede vuistregel: als alles goed gaat, kun je blijven doen wat je voor de zwangerschap ook al deed. En als je niet aan sport deed, dan kun je nu wel gaan bewegen, maar met mate.

Door te sporten worden je spieren versterkt. Een aantal van deze spieren zul je tijdens de bevalling gebruiken. Het is ook goed voor de bloedsomloop van jou en je baby. Veel problemen tijdens de zwangerschap (zoals rugpijn) worden minder, je krijgt meer energie en daardoor voel je je beter. 

Hoe waarborgen we bij hart for her de veiligheid van jou en je baby?

Hoewel het goed voor jou en je baby is om te sporten, zijn er een paar dingen waar we met je op letten.

Lees meer

Bewegen en de overgang

Waarom sporten in de menopauze belangrijk is.
De menopauze verandert het lichaam. Er wordt iets meer vet opgeslagen op de buik, de spiermassa wordt minder en alles gaat wat meer hangen. Waarom is het juist nu zo belangrijk in beweging te blijven?

De hormoonschommelingen tijdens de menopauze hebben z’n weerslag op je figuur. Er wordt minder van de vrouwelijke hormonen oestrogeen en progesteron aangemaakt. Hierdoor verandert het figuur bij de meeste vrouwen van een peervorm langzaam in een appelvorm.

Metabool syndroom.
Die vetopslag op de buik is een kenmerk van het metabool syndroom en kan nare gevolgen hebben. Het metabool syndroom heeft als belangrijkste symptoom namelijk insulineresistentie en dat is weer een voorbode van diabetes type 2. Andere symptomen zijn een verhoogde bloeddruk en een hoger risico op hart- en vaatziekten. Daarnaast gaan een verminderde oestrogeenaanmaak en verhoogde vetopslag vaak samen met een afname van het HDL-cholesterol (het goede cholesterol) en een toename van het slechte LDL-cholesterol. Voldoende redenen om dat buikvet aan te pakken dus.

Botaanmaak vermindert.
Een andere bijkomstigheid van het afgenomen oestrogeen, is dat de botaanmaak vermindert. Vanaf de tijd vlak voor de eerste overgangssymptomen tot een paar jaar daarna ontstaat er door het afnemen van de hoeveelheid hormonen ongeveer 15 procent botverlies. Die botafbraak blijft daarna ook doorgaan, maar in mindere mate. Osteoporose (botontkalking) is dus iets waar serieus rekening mee moet worden gehouden. Regelmatig bewegen is belangrijk voor de botopbouw.

Belast bewegen
Er zijn belaste en onbelaste vormen van bewegen. Bij belast bewegen wordt de aanmaak van botcellen gestimuleerd. Voorbeelden van belast bewegen zijn wandelen, yoga en pilates, fitness, dansen en hardlopen. Ook bijvoorbeeld skaten, tennissen en traplopen horen tot deze categorie.

Onbelast bewegen.
Bij onbelast bewegen wordt de aanmaak van botcellen niet gestimuleerd. Wel zorgt het voor soepele, stevige spieren, vergroot het de capaciteit van hart en longen en verbrand je er natuurlijk kilocalorieën mee. Voorbeelden van onbelast bewegen zijn fietsen en zwemmen.

Hoeveel bewegen?
Beweeg bij voorkeur dagelijks, maar minstens vijf dagen per week ten minste een halfuur per dag matig actief. Let op: als je een half uur niet volhoudt, mag drie keer tien minuten ook; het gaat om het eindresultaat. Bovendien mag je huishoudelijke taken meetellen en dat schiet vaak lekker op. Doe niet alleen het huishouden, maar bijvoorbeeld ook eens wat grondoefeningen voor rugspieren, of oefeningen om de taille terug in vorm te krijgen. Daarnaast is eenmaal per week intensievere sportbeoefening van minimaal een uur aan te bevelen, bij voorkeur in de buitenlucht. Zonlicht zorgt immers voor de aanmaak van vitamine D en dat helpt het lichaam weer de calcium uit de voeding beter op te nemen.

Door: Franca van Dalen

Voldoende bewegen verlaagt kans op borstkanker

(Novum) - Vrouwen die 'voldoende' bewegen, hebben twintig tot veertig procent minder kans op borstkanker dan vrouwen die niet of nauwelijks bewegen. Dat blijkt donderdag uit een rapport van KWF Kankerbestrijding. Voldoende beweging bestaat ten minste uit een half uur per dag lichamelijke inspanning.

Ook op latere leeftijd lichamelijk actief worden kan helpen om het risico van borstkanker te verlagen. Waarschijnlijk draagt voldoende beweging ook bij aan het verlagen van het risico van darm- en baarmoederkanker, maar dat is door onderzoekers onvoldoende aangetoond. In het rapport is verder geen verband gevonden tussen bewegen en prostaat- en longkanker.

KWF kan niet precies aangeven wanneer iemand 'voldoende beweegt'. De organisatie sluit zich aan bij de door Nederland gestelde norm voor gezond bewegen. Daarbij wordt ervan uitgegaan dat een volwassen persoon zich dagelijks minimaal een half uur lichamelijk moet inspannen, een norm die veertig procent van de Nederlanders niet haalt.

KWF Kankerbestrijding is een volksbeweging tegen kanker, die jaarlijks ongeveer zestig miljoen euro inzamelt. Ruim een op de drie Nederlanders krijgt kanker.